Zabilješke koje objavljujem na blogu nazvanom Mudroljublje (zato jer mi "akademnska filozofija" uglavnom ide na živce). Vrlo saženo, nadam se precizno (a fusnote, koje ću jednom možda srediti i objaviti, us daleko obimnije).
Možda vam, ako imate ljubav prema mudrosti, bar poneka rečenica može biti zanimljiva. Ako nije - nema štete!
Ovdje je jedna rekapitulacija prethodnih poglavlja (koja su ovdje: "Uzorna filozofija", poglavlja 1-18), te najava nekih slijedećih. Prema nacrtu, bit će 50-60 poglavlja.
Uzorna filozofija 19: Rekapitulacija; sapiens i homo sapiens
9.1.
Ova smo razmatranja započeli uvidom da je sapiens sposoban dovesti u pitanje ono što "svi znaju" (4.1). Time iskoračuje (2.8.) iz prirodnoga stava (2.4.) i izlazi iz svijeta (3.5.). To je "višak sposobnosti" (5.4.) da mašta (6.3.) i simbolizira (6.7.). Po prirodi je ne-prirodan (5.4), više-nego-prirodan.
19.2.
Ovdje je "sposobnost" sama po sebi "višak sposobnosti". To je ono što ga/ju čini uspješnim. Može doći do novih spoznaja o svijetu (4.9.), proširiti svijet (4.8.), stvoriti nove realnosti (5.2), gospodariti Zemljom (6.7). Taj "višak" stoji u osnovi kulturne evolucije/transformacije, koja se nastavlja na biološku.
19.3.
Isti taj višak donosi smrtnu opasnost. Sapiens ima maštu da zamisli nešto čega nema, tako da ono što nije, ipak nekako već jest (7.6.-7.8). Iskoračuje u Ništavilo. (7.10.) Nije samo svjestan, nego i samosvjestan.
19.4.
Ima nepotrebne sposobnosti za tjeskobu i drzovitost (5.9), što može ugroziti sposobnost prirodnoga opstanka (6.4.). Opasnost od zarobljenosti u beskonačnoj iteraciji (1.5.), od rasipanja u praznini (7.11.). Zato mu/joj je potrebna religija (13.2).
19.5.
Ta se sposobnost/višak javlja kao svojstvo velikog i kompleksnog mozga u tijeku evolucije, u kombinaciji sa spretnim rukama (9.8.). To je proizvod biološke evolucije. Rezultat čini homo sapiensa radikalno drugačim, ali proces je trajao dugo.
19.6.
Samosvijest ne izniče u ništavilu. Sapiens je homo: jedna životinjska vrsta. Sve svoje i dalje sobom nosi. Neki drugi sapiens mogao bi biti drugačiji.
19.7.
U prethodnim poglavljima razmatrali smo opća svojstva "prirodne religije", koja se javljala, barem rudimentarno, već kod ranog homo sapiensa (možda i njegovih bioloških preteča), lovca i sakupljača, prije tisuća naraštaja. Snovi, simboli, manipulacija, tehnika,jezik, naracija, bajka, mit, sveto, kleto, magija, obred, odgoj, kultura, ćudoređe, animizam, totemizam, kult predaka, fetišizam, vrač, mag, šaman.
19.8.
Sve su to tvorbe poietičke kreativnosti, koja izvire iz potreba duše (16.4). To bi mogla biti opća svojstva sapiensa. Sigurni ne možemo biti, jer iskustva nemamo.
19.9.
Razmotrit ćemo neka svojstva sapiensa iz roda homo, koja su dio njegove biološke prtljage. U dvije riječi: seks i ubijanje.
Možda vam, ako imate ljubav prema mudrosti, bar poneka rečenica može biti zanimljiva. Ako nije - nema štete!
Ovdje je jedna rekapitulacija prethodnih poglavlja (koja su ovdje: "Uzorna filozofija", poglavlja 1-18), te najava nekih slijedećih. Prema nacrtu, bit će 50-60 poglavlja.
Uzorna filozofija 19: Rekapitulacija; sapiens i homo sapiens
9.1.
Ova smo razmatranja započeli uvidom da je sapiens sposoban dovesti u pitanje ono što "svi znaju" (4.1). Time iskoračuje (2.8.) iz prirodnoga stava (2.4.) i izlazi iz svijeta (3.5.). To je "višak sposobnosti" (5.4.) da mašta (6.3.) i simbolizira (6.7.). Po prirodi je ne-prirodan (5.4), više-nego-prirodan.
19.2.
Ovdje je "sposobnost" sama po sebi "višak sposobnosti". To je ono što ga/ju čini uspješnim. Može doći do novih spoznaja o svijetu (4.9.), proširiti svijet (4.8.), stvoriti nove realnosti (5.2), gospodariti Zemljom (6.7). Taj "višak" stoji u osnovi kulturne evolucije/transformacije, koja se nastavlja na biološku.
19.3.
Isti taj višak donosi smrtnu opasnost. Sapiens ima maštu da zamisli nešto čega nema, tako da ono što nije, ipak nekako već jest (7.6.-7.8). Iskoračuje u Ništavilo. (7.10.) Nije samo svjestan, nego i samosvjestan.
19.4.
Ima nepotrebne sposobnosti za tjeskobu i drzovitost (5.9), što može ugroziti sposobnost prirodnoga opstanka (6.4.). Opasnost od zarobljenosti u beskonačnoj iteraciji (1.5.), od rasipanja u praznini (7.11.). Zato mu/joj je potrebna religija (13.2).
19.5.
Ta se sposobnost/višak javlja kao svojstvo velikog i kompleksnog mozga u tijeku evolucije, u kombinaciji sa spretnim rukama (9.8.). To je proizvod biološke evolucije. Rezultat čini homo sapiensa radikalno drugačim, ali proces je trajao dugo.
19.6.
Samosvijest ne izniče u ništavilu. Sapiens je homo: jedna životinjska vrsta. Sve svoje i dalje sobom nosi. Neki drugi sapiens mogao bi biti drugačiji.
19.7.
U prethodnim poglavljima razmatrali smo opća svojstva "prirodne religije", koja se javljala, barem rudimentarno, već kod ranog homo sapiensa (možda i njegovih bioloških preteča), lovca i sakupljača, prije tisuća naraštaja. Snovi, simboli, manipulacija, tehnika,jezik, naracija, bajka, mit, sveto, kleto, magija, obred, odgoj, kultura, ćudoređe, animizam, totemizam, kult predaka, fetišizam, vrač, mag, šaman.
19.8.
Sve su to tvorbe poietičke kreativnosti, koja izvire iz potreba duše (16.4). To bi mogla biti opća svojstva sapiensa. Sigurni ne možemo biti, jer iskustva nemamo.
19.9.
Razmotrit ćemo neka svojstva sapiensa iz roda homo, koja su dio njegove biološke prtljage. U dvije riječi: seks i ubijanje.
Uzorna filozofija (moje zabilješke, sustavno-povijesno-fenomenološki)
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire